Funderar ni på att marknadsföra er tillsammans med ett annat varumärke? Ingen dum idé – det finns mycket att vinna på att synas ihop med ett annat brand. Som att hitta helt nya kundgrupper, samtidigt som ni ger mervärde till era befintliga. Eller förbättra er image med hjälp av det andra varumärket. Kanske kan ni till och med utöka ert erbjudande och att ta fram spännande, gemensamma produkter eller tjänster?

Varumärkessamarbeten har blivit populära, men det finns förstås några saker att ha koll på för att det ska bli lyckat.

Delar ni samma värderingar?
Både ert och varumärket ni planerar att samarbeta med bör ha liknande värderingar och en vilja att uppfattas på åtminstone ungefär samma sätt. Om inte är risken att era nuvarande kunder blir förvirrade och att varumärket i stället tar skada.  

Har ni gemensamma mål och förväntningar?
Sätt gemensamma mål kring vad ni vill uppnå, vilka förväntningar ni har och hur samarbetet ska se ut, innan ni drar igång. Och ha en öppen kommunikation längs vägen. Det underlättar och minskar risken för konflikter.

Utnyttjar ni samarbetets fulla potential?
Ta fram en gemensam marknadsföringsstrategi för att maximera exponeringen. Se över era befintliga kanaler och plattformar och våga testa nya gemensamma! Dra ut så mycket ni bara kan av samarbetet genom att synas tillsammans i flera olika kanaler, på events, kundträffar och internt hos varandra.

Har ni koll på det juridiska?
Det är alltid bra att skriva avtal som skyddar båda parters intressen. Till exempel om hur den andras varumärke får användas, hur intäkter från olika kampanjer ska fördelas och vem som ansvarar för vad. Glöm inte heller att mäta och följa upp för att kunna utveckla samarbetet ytterligare.

Vill du ha hjälp när ni ska samarbeta med ett annat varumärke? Prata med Åsa!