Inkorgen på en redaktion eller hos en journalist är ständigt överfull, och bakom varje mejl finns hoppfulla företag som vill att just deras nyhet ska bli publicerad. Att synas i rätt mediesammanhang kan öka ditt företags eller varumärkes trovärdighet rejält. Nyckeln till att lyckas är att sticka ut i mängden. Här kommer fem tips på vad du ska tänka på när du har en nyhet du vill dela med världen.
Hitta vinkeln
Grunden för varje framgångsrik mediapitch är att ha en vinkel på det du vill berätta som intresserar. Journalister är alltid på jakt efter berättelser som intresserar deras läsare och ger dem ett värde. Ett vanligt fel företag gör är att överskatta hur intressant deras senaste utveckling är för andra än det egna företaget. Istället för att marknadsföra din produkt eller tjänst, fokusera på att hitta en vinkel som är intressant även utanför kontorets väggar. Kanske finns det potential att starta en debatt eller visa på statistik kring användarbeteenden som säger något om samhället i stort? Genom en smart vinkel ser du till att din story är aktuell och relevant.
Gör din research
Lika viktigt som att hitta en spännande vinkel är att veta vem du pitchar den till. Generiska massutskick ignoreras ofta av journalister med inkorgar fulla av uppslag till artiklar. Stick ut ur mängden genom att göra varje pitch personlig. Läs på vad journalisten skrivit om tidigare och vad deras expertområden är. Skräddarsy din pitch så att den stämmer överens med journalistens intressen och visa varför din nyhet är relevant för deras läsare.
Erbjud något exklusivt
Att erbjuda journalister exklusiv tillgång till information eller talespersoner förbättrar nyhetsvärdigheten och kan ge väldigt bra resultat. Oavsett om det är en tjuvkik på en kommande produktlansering, unika data eller statistik, en intervju med din VD eller expertutlåtanden, att erbjuda exklusivitet kan väcka en journalists intresse och skilja din pitch från andra.
Använd mer än ord
En bra pitch följs av bra visuella assets. Bilder, filmer eller infographics gör din pitch roligare och mer tilltalande och dessutom hjälper du journalisten i dess arbete. Genom att erbjuda snyggt och professionellt bildmaterial så minskar du tiden det skulle ta för en journalist att skapa en artikel om ditt ämne vilket ökar chanserna för publicering.
Bygg och underhåll relationen
Att bygga relationer med journalister kan avsevärt öka dina chanser att bli uppmärksammad. Ta reda på vilka journalister och inflytelserika personer som finns i din bransch, ta dig tid att bygga relationer med dem och hör inte bara av dig när du behöver dem. Att bygga relationer över tid skapar förtroende och gör journalister mer mottagliga när du hör av dig med din pitch.
Att fånga en journalists intresse kräver en strategisk och personlig approach.
Vill du ha hjälp att göra ditt företag ännu mer intressant för journalister? Prata med Louise!